Remont samochodu Tatra 148 Samochód pożarniczy Tatra 148 został wyprodukowany w 1973 roku i od początku pełnił służbę jako samochód gaśniczy na stacji benzynowej pod Żarami, następnie stacjonował w Komendzie Rejonowej Straży Pożarnej w Żarach. W 1990 roku został przekazany dla jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w Sławie i do dnia dzisiejszego służy nam do gaszenia pożarów. Dotychczas jest to jedyny ciężki samochód gaśniczy na terenie Gminy Sława. W 2008 roku został wymieniony w nim silnik, w miejsce oryginalnego silnika Tatra wstawiono wysokoprężny silnik od pojazdu wojskowego SKOT. Przełożenie silnika wykonała dla nas nieodpłatnie jednostka wojskowa w Żaganiu. Rok później tj. w 2009r. wykonano kapitalny remont autopompy (Rosenbauer R-480). Większość elementów pompy zostało na nowo odlanych, ze względu na duże zużycie i liczne uszkodzenia mechaniczne oryginalnych części.

Po wymianie silnika oraz wykonaniu remontu autopompy nadszedł czas na dokończenie zadania, które postawili przed sobą druhowie z OSP Sława, tj. wykonanie remontu instalacji elektrycznej oraz modernizacji zabudowy pożarniczej. Wymiana instalacji elektrycznej w pojeździe była niezbędna ze względu na awaryjność, niedziałające, znajdujące się na wyposażeniu urządzenia oraz aby spełnić obecne wymogi dotyczące wyposażenia pojazdów ratowniczych (m.in. dodatkowe oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne). W samochodzie wymieniono większość przewodów elektrycznych, usunięto zbędne oraz połączono nowe obwody. Podczas wyboru urządzeń elektrycznych ukierunkowani byliśmy na niski pobór energii, dlatego gdzie tylko było to możliwe, zastosowaliśmy oświetlenie LED, zamiast lamp żarowych czy halogenowych.

Podczas planowania remontu druhowie za wszelką cenę chcieli zwiększyć ilość miejsca na sprzęt ratowniczy. Analizując budowę samochodu znaleziono miejsce na dodatkowych 6 skrytek, bez zwiększania gabarytów pojazdu. Plan zrealizowano poprzez usunięcie blachy na bokach pojazdu, poniżej zbiornika z wodą, wspawanie stalowych ram oraz założeniu klap z aluminiowej blachy ryflowanej. Dzięki temu w zabudowie jest obecnie około 3 razy więcej miejsca na sprzęt. Istniejącą wcześniej jedną skrytkę przedzielono na dwie części i uszczelniono. Z jednej strony umieszczono sprzęt spalinowy, paliwa i oleje, a z drugiej sprzęt Ochrony Dróg Oddechowych oraz zestaw PSP-R1 z deską ratowniczą i szynami Kramera.

Wielkim wyzwaniem była naprawa uszkodzonych elementów karoserii oraz montaż nowych. Zderzak był skorodowany oraz posiadał liczne wgniecenia, dlatego podjęto decyzję o jego wymianie. Nowy jest wyższy i masywniejszy, dzięki czemu osłania dolną część silnika. Dodatkowo w celu ochrony maski przed uszkodzeniami zamontowano orurowanie ochronne ze stali kwasoodpornej. Ma to spore znaczenie podczas jazdy w gęstym zalesieniu, gdzie nad drogą zwisają gałęzie drzew i krzewów. Tylną część samochodu odmieniono całkowicie – czerwone, stalowe elementy zasłonięto blachą aluminiową, na której umieszczono drabinkę, oświetlenie oraz wajchę do sterowania obrotami autopompy. Zmieniła się kolorystyka samochodu. Dawniej w całości czerwona Tatra posiada dzisiaj białe elementy, a kolor czerwony ma jaśniejszy odcień.

Dzięki wykonaniu remontu udało nam się spełnić wymogi stawiane dla samochodów gaśniczych znajdujących w jednostkach Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego. Poniżej prezentujemy listę osób, instytucji oraz firm, które wspomogły nas finansowo w zakresie remontu samochodu i bez których wykonanie remontu nie byłoby możliwe:

  • Nadleśnictwo Sława Śląska
  • Urząd Miejski w Sławie
  • Balcerzak i Spółka Sp. z o.o.
  • Apteka ACCURATUS
  • dh Łukasz Dudziak OSP Sława
  • Apteka REMEDIUM
  • Apteka PERFECTUS
  • LEONIDAS Przewozy Pasażerskie
  • EUROM Hurtownia materiałów budowlanych
  • dh Kamil Babuszka OSP Sława
  • dh Dominik Poddenek OSP Sława

oraz nazwiska osób, które poświęciły swój cenny czas i nerwy:

  • Kamil Babuszka
  • Rafał Baron
  • Piotr Drogosz
  • Łukasz Dudziak
  • Rafał Foryś
  • Jacek Głodowicz
  • Zbigniew Jaroszewski
  • Marcin Kajda
  • Dominik Poddenek
  • Krzysztof Rohatyński

Wszystkim jesteśmy bardzo serdecznie wdzięczni. Nie sposób zliczyć ile osób pomogło nam w realizacji przedsięwzięcia dlatego też – jeśli kogoś pominęliśmy – przepraszamy najmocniej.

Porównanie samochodu przed i po remoncie:

Tatra 148 przed i po remoncie

Autorem zdjęć po remoncie jest Pan Marek Motak.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.